Roodshow onderhoudsplicht ABVV Senioren Antwerpen

25 september 2024  - Actualiteit  - Senioren
Roodshow OP Antwerpen

De ABVV-senioren Antwerpen ontvingen woensdag 4 september hoog bezoek.

Antwerpse schepen voor sociale zaken Tatjana Scheck en gewezen burgemeester en kabinetschef Jan Bertels werden uitgenodigd om aan te schuiven aan de seniorentafel in filmhuis Klappei. De Antwerpse senioren gingen met hen in gesprek over hun visie op de onderhoudsplicht.

Volgens ons moet zorg, of je nu jong of oud bent, een collectieve verantwoordelijkheid zijn. De afschaffing van de onderhoudsplicht is dan ook het jaarthema van ABVV-senioren. De onderhoudsplicht maakt het mogelijk om kinderen of zelf kleinkinderen te dwingen tot een louter familiale solidariteit. Dat mag dan een mooie Christelijke waarde zijn, voor het ABVV kan dat beter. Bij de 13 syndicale voorstellen voor 13 oktober dringen we dan ook aan op de afschaffing van de onderhoudsplicht. Lokale besturen organiseren beter zelf een kwalitatief, betaalbaar zorgaanbod. De rekening van de commercie in de zorg doorschuiven naar gezinnen via de onderhoudsplicht, is mensen twee keer laten betalen voor zorg waar we allemaal recht op hebben.

Met de noodzaak aan kwalitatieve lokale zorg waren Scheck en Bertels het alvast één. In Antwerpen, stelde men, is het de absolute topprioriteit van Vooruit om het Zorgbedrijf als publieke zorgverstrekker te versterken. Bertels stelt dat de onderhoudsplicht, zeker in kleinere steden en gemeentes, koren op de molen is van de grote private zorgconcerns.

Jan Bertels, zelf voormalig burgemeester van Herentals, nodigden we uit omdat tijdens zijn bestuur de onderhoudsplicht werd opgeschort in de Kempense stad. Dat deden ze niet ondoordacht. Zorg als collectief goed was het uitgangspunt. Maar maatregelen werden ingebouwd om te zorgen dat vermogende senioren niet al hun geld weg konden schenken om dan op kosten van de gemeente in een wzc te verblijven. Steun van het OCMW in de WZC-factuur is er afhankelijk van een sociaal onderzoek. Daarbij wordt 5 jaar terug in de tijd gegaan om te zien of de aanvraag voor steun komt van een legitieme nood aan steun.

Bertels stipte aan dat we met de afschaffing van de onderhoudsplicht verscheurende familieruzies vermijden. Familieconflicten over geld tussen broers en zussen, zijn niet nodig wanneer we allemaal samen onze verantwoordelijkheid nemen.

Gevraagd of de afschaffing van de onderhoudsplicht in Antwerpen op de agenda staat, haalt Tatjana Scheck een moeilijkere, grootstedelijke context aan. Op dit moment komt Antwerpen tussen in WZC-facturen voor tientallen miljoenen euro’s. Het grootste deel daarvan wordt via de onderhoudsplicht weer opgehaald bij familie. Dat volledig afschaffen zou op dit moment een te grote last op de stadsbegroting opleveren. Wel drukt Tatjana ons op het hart dat heel wat mensen vrijgesteld worden, bijvoorbeeld bij een slechte band met de ouders.

Een ander voorstel van het ABVV voor de lokale besturen is ondersteuning voor mantelzorgers. In Antwerpen kan je nu nog maar in 4 districten een mantelzorgpremie aanvragen. ABVV-senioren pleit ook voor een maximumfactuur bij woonzorgcentra. Zowel de maximumfactuur als de uitbreiding van de mantelzorgpremie naar alle Antwerpse districten zullen we terugvinden in het programma van Vooruit. Op de vraag om de onderhoudsplicht op te schorten in de grootste stad van Vlaanderen, blijft het antwoord voorlopig nee, ook bij de sociaaldemocraten. Wat betreft de andere programmapunten zien we wel belangrijke raakvlakken.